Café Classique

Wanneer:
24 januari 2016 @ 15:30 – 17:30
2016-01-24T15:30:00+01:00
2016-01-24T17:30:00+01:00
Waar:
De Groene Zwaan
Rechtestraat 12
1483 BD De Rijp
Nederland
Kosten:
6 euro
Contact:
De Groene Zwaan
0299671697

De Groene Zwaan geeft jonge artiesten graag een podium. Om die reden starten we met een serie klassieke concerten op zondagmiddag.

Tijdens het eerste Café Classique, op zondag 24 januari, presenteert de Groene Zwaan de sopraan Elisabeth Hetherington en David Mackor, die klassieke snaarinstrumenten bespeelt.

Zij brengen een programma met Venetiaanse muziek uit de eerste helft van de 17e eeuw. De stukken variëren van religieuze monodie tot strofische liederen van componisten zoals Grandi, Merula en Marini. Hetherington wordt door Mackor begeleidt op de theorbe en de barokgitaar.

Elisabeth Hetherington

Elisabeth Hetherington

De Canadese sopraan Elisabeth Hetherington (1992, Toronto) sloot onlangs haar bachelor in Voice Performance, aan de universiteit van Toronto’s muziek faculteit, af.

Hetherington heeft opgetreden als solist met gerenommeerde Canadese ensembles, waaronder het Toronto Symphony Orchestra, Tafelmusik Baroque Orchestra, Orpheus Choir, Opera Atelier, Toronto Masque Theatre, Talisker Players, Theatre of Early Music, Toronto Chamber Choir en het Elixer Baroque Ensemble.

In 2012 maakte ze haar opera debuut als Countess Rosina in de Canadese première van Darius Milhaud’s “La Mere Coupable” met het Summer Opera Lyric Theatre. Het daarop volgende seizoen speelde zij de rol van Morgana in Handel’s Alcina.

Elisabeth vervolgt op dit moment, vol enthousiasme, haar master studie aan het Conservatorium van Amsterdam bij Xenia Meijer en Maarten Koningsberger.

David Mackor

david mackor

 

David Mackor (1989, Amsterdam) is een Nederlands musicus, gespecialiseerd in oude tokkelinstrumenten. Hij kocht zijn eerste gitaar op zijn zestiende en kort daarna begon hij zijn muzikale studies aan het RoC MBO Muziek, waar hij elektrische gitaar studeerde bij Frans Molenaar. Daarna richtte hij zich op klassieke muziek en studeerde privé compositie en klassieke gitaar bij Kees Arntzen. In 2012 zette hij zijn klassieke gitaarstudie voort bij Lex Eisenhardt aan het conservatorium van Amsterdam.

Na het ontdekken van de luit in datzelfde jaar, werd hij verliefd op dit instrument en veranderde succesvol van studierichting. Op dit moment studeert hij renaissance- en barokluit (en andere oude tokkelinstrumenten waaronder theorbe en aartsluit) bij Fred Jacobs. Daarnaast studeert hij barokgitaar bij Lex Eisenhardt.

Programma
De eerste helft van de 17e eeuw is de scheidslijn tussen Renaissance en Barok. Eén van de belangrijkste Noord-Italiaanse componisten uit de die tijd was Allesandro de Grandi. Wellicht naast Monteverdi de populairste componist in Noord Italie uit die tijd.

Tarquinio Merula was stilistisch gezien lid van de Venetiaanse school. Hij was een van de meest vooruitstrevende Italiaanse componisten van de vroege 17e eeuw, in het bijzonder bij de toepassing van nieuw ontwikkelde technieken met betrekking tot gewijde muziek. Merula was een sleutelfiguur in de vroege ontwikkeling van verschillende vormen van muziek die later veel toegepast zouden worden in de barokmuziek, zoals de cantate en de aria.

Alhoewel Biagio Marini bekend stond als de eerste viool virtuoos, was hij een van de vroege Barok componisten, gewaardeerd door zijn grote vaardigheid en gedurfde harmonieën. Daarnaast schreef hij vocale stukken, die soms als hoogdravend werden geclassificeerd.
De combinatie van de twee uitvoerende musici en de keuze van de muziekstukken uit de vroege 17e eeuw, belooft een spannende middag in De Groene Zwaan. De uitvoering start om 15:30 uur en de entree is 6 euro.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *